Siapa Kita ? PLKN ! ^^


♫♪ Wira wirawati harapan bangsa  ♫♪ . Eh ! Tersemangat pula nyanyi lagu Khidmat Negara. So, harini saya akn share pengalaman saya sepanjang saya berkhidmat di Kem Sri Mutiara Balik Pulau kumpulan 2 siri 11 / 2014 . Alhamdulillah lah at least saya dpt kem still dlm area Penang but lepas ni sambung study jauh sikit. K , setakat 2 jam dari rumah kira jauh ka ? Heee . Ngada-2 pula kita rasa. Okay back to our story . Mula-2 masa nak daftar PLKN muka kononnya suka padahal dlm hati hanya Allah ja yg tahu . Haish , yalahh nak tinggaikan family then kpop-2 bagai ni . Haaaa tu sedih sikit . Mula-2 sampai alhamdulillah dpt kwn baru . Tu pun beranikan diri juga lah pergi menegur dia . Ermm , tak sangka ramai gila budak sekolah saya yg dpt sama kem . Erm, k setakat 5 org kira ramai ka ? Ermm, boleh diterima kot ayat RAMAI tu . 

Tetiba ada org minta IC masa sampai sana and then tengok-2 je ic saya dah ada pelekat warna oren tulis ' F2 / A21 ' .Bukannya apa F2 maksud dia saya ni budak DORM 2 and A21 maksudnya nombor badan saya yakni saya daripada konpeni Alpha - A . Sini tak ada DELTA sbb pelatih tak ramai so cuma ada Alpha , Bravo and Charlie. Kalau anda Bravo number bdn anda mungkin *contoh* F2 / B21  and kalau anda Charlie number badan anda seperti ini *contoh* F2 / C21. Paham ? Hee. Then pergi timbang berat and tinggi. What the heck ! I gain weight okayy --'. Not so cool ! Lepas tu terus pergi kat Ustaz aka Jurulatih saya yakni Cikgu Azrul . Baca lah surah Al-fatihah niat dll . Semua mengenai solat. Alhamdulillah pass walaupun ada gagap-2 sikit. Heee takpa still belajar kan ? :) . Then jurulatih rampas saya punya cermin. Katanya takut kita cucuk org. Hmm nampak sngt muka saya ni suci kan. Hahaha . Lepas tu *bnyknya lepas* dapat cadar katil pa semua . And guess what ? Yg awesome nya kat sini cadar katil kami semua kaler orenn. Haaaaa serlah kecomelan oren disitu. Yalah selalunya kan katil budak-2 plkn lain warna biru. So, keunikan kami serlah sikit :P . Jap-2 nak share sikit :P . Kasi zoom ini dorm . *sumber Google*



Yg bestnya kat sini , makan sehari 6 kali. Wow ! Jgn main-2 dekat rumah pun saya tak makan banyak mcm ni. Itulah , jangan mimpi lahh rakan-2 ku nak kurus dekat sini. Serius talk , memang TAKK lahh nk turunkan berat badan. Hahaha *dengki sbb dia takleh turun*. Haha. Menu setiap pagi selalunya Mee / keow teow / Bihun goreng-2 pastu kadang-2 nasi lemak and nasi goreng . Dalam bnyk-2 mkn pagi saya paling suka mee goreng sbb penggemar mee katanya :P . Makanan tenghari selalu bukan selalu tapi WAJIB AYAM ! Yeahh ! Ayam for life bro . Sini saya paling suka ayam masak sos. Erk ? Kwn ckp ayam masak sos. Haha. Mmg sedap and selalu memilih juga :P. Tak nak ayam kecik, semuanya nak ayam besor . Makan malam pula mmg WAJIB makan ikan temenung goreng. Like seriously saya tak tipu ! 2 months i had been there and yes i ate it everyday. Boleh bayang tak makan ikan temenung goreng hari-2. Haha. Tapi tak kisah sebab ikan ni ikan feveret kita. Alhamdulillah ^^ . Lets talk about peraturan pula. Kat sini peraturan tak adalah ketat sngt tapi agak lah juga. Eh ? Start pada kumpulan kami , PHONE KAMERA adalah HARAM sama sekali. Sapa yg hantar phone kamera alamatnya takkn dpt balik lah --'. So sad. Kalau nak tahu sbb apa ? Tanya jurulatih-2 kat sana nanti ya. Muaahahahaha . Tapi agak-2 pelajar pintar. Ehemm tak salah buat keja jahat sat. Eh ? Tapi jaminan sendiri mau ingat lah. Kena tangkap nanti. Haaaa ! Haaa ! Hahahaha.

Aktiviti kat sini mcm-2 . Tapi mmg selalu ada kelas . Kelas ada 3 bahagian yakni kelas CB iaitu kelas lebih kepada pengenalan diri , org sekeliling . Kelas ni paling best sbb kelas ni relax-2 chillek-2 and santai ja . Jgn lupa ! Ada gerak ceria. Gelek sana gelek sini YABEDABEDU. Hahaha . Then , ada kelas PEKERTI . Kelas ni ajar kpd cara nak menjaga diri elakkan diri daripada kes rogol dll and lastly kelas KN . Kepada yg bkn peminat Sejarah mungkin kelas ni sedikit membosankan. Tetapi yg bagusnya kelas ni , dia buat kita lebih menghargai perjuangan datuk nenek moyang kita yg berkorban nyawa demi negara tercinta. Haaa senang cita boleh tanam sifat patriotik lah. Selalunya cikgu setiap kelas akn bertukar kalau anda bernasib baik dpt lah cikgu-2 yg anda suka ^^ . Thanks cikgu Iza , Cikgu Nurul , Cikgu Idz *kelas CB* Cikgu Imran , Cikgu Su *kelas Pekerti* thanks again utk cikgu Idz *dpt sekali lg haha* and cikgu Yati *cikgu KN*. Yg seronoknya kelas ni , semua budak dlm kelas boleh tau nama kita even tak pernah tegur. Nak tahu dengan apa ? Dengan TAG NAMA kita lahh . So , setiap kelas WAJIB pakai tag nama supaya senang cikgu or pelatih nak panggil kita. Macam saya nama kat tag saya tulis *WIWI*. Which is my nickname lah. So, suka hatilah nak letak nama penuh dll . Selalunya org suruh letak nama timbangan. Alololo :3

Sini yg best kawad tak banyak sngt . Saya sempat lah kira sbb sempat dok PLKN ni 2 bulan atas sebab nak sambung belajar. Mmg ramai lah pergi sambung belajar so dah x ramai dekat kem ni . Ermmm sedih . Haa sambung balik , sepanjang 2 bulan saya berkhidmat kan diri cuma 5 KALI KAWAD sahaja. Selalunya jam 2.30pm-4.30pm . Panas ? Haha jangan ckp panas . Cakaplah SEJUK . K , sejuk and nyaman gila. Oh ! Lupa nak bagi tahu , kawasan kem ni istimewa sebabnya kawasan kita berbukit. Setiap kali nak pergi kelas or pejabat or kembara halangan kenalah turun bukit . Curam ke idok ? Tak adalah curam sangat tapi sumpah penat. Memang kwn-2 sekolah dah puji ckp WIWI DAH KURUS padahal berat still the same. Kwn ckp NAIK MUSCLE tapi LEMAK SUDAH KURANG --' . Tapi , kwn ckp muka saya dah makin berkilat means HITAM BERKILAT. Aummmm i like :P . Sepanjang 2 bulan kat sini cuma sempat pergi MENEMBAK , KEMBARA HALANGAN , KAWAD , KHIDMAT KOMUNITI . 

Alhamdulillah , yg bersyukur sngt sbb KEMBARA HALANGAN konpeni Alpha Wira and Wirawati MENANG masa terpantas. Subhanallah , mmg sngt-2 bangga sebab kita join sekaki. Hahaha. Penat mmg penat tapi bila fikir lepas ni tak boleh nk KEMBARA HALANGAN dah terus join . Tak sangka MENANG. Kira PENAT BERBAYAR lah . TAHNIAH untuk WIRA AND WIRAWATI ALPHA. Alhamdulillah syukur. Eh ! Banyak sangat lah dah menulis ni. Takpa , kita akn buat part lain pula. Tunggu nah. Maybe lepas entry ni akn bnyk saya post gambar and keadaan sekeliling kat sana. Jangan risau. Teruskan menanti ya. Assalamualaikum .


No comments:

Post a Comment