Apa yg aku sedar?

Rasa mcm dah lama tak ber-blog and tak tau kenapa malam ni rasa mcm nak share sepanjang 2017 benda apa yg aku sedar selama ni..

1) Mati itu pasti - Kita hidup dalam dunia ni kenkadang pernah terfikir tak "bila ajal kita?" dan "macam mana cara kita menghadap Ilahi"? Tahun lepas bulan 5 boleh dikatakan hari yg paling sedih sepanjang tahun tu di mana aku kehilangan abang sepupu aku right in front of my eyes. Hanya Allah yang tahu betapa sakitnya and pilunya hati ni jadi org pertama yg hadap dia pergi menghadap Ilahi atas sebab sakit jantung. And another day bulan November, aku kehilangan arwah Pak Uteh aku sebab jangkitan kuman dalam saluran darah dia. Walaupun aku tak rapat dengan arwah, tapi aku masih sayangkan arwah sebagai pakcik aku. Sempat melawat arwah sehari sebelum dia pergi menghadap Ilahi, kalau lah waktu tu aku boleh bacakan yassin buat arwah sehari sebelum dia pergi.. Tapi atas sebab tertentu aku tak dapat nak tunaikan niat aku. Ye, arwah koma masa tu dengan linangan air mata waktu mak aku bacakan yassin dkt dia. Subhanallah besarnya dan beratnya ujian yg Engkau berikan. Dengan 2 pemergan insan yang aku sayang, baru aku tersedar yang "MATI ITU PASTI". Selagi hayat masih panjang cari lah buatlah amal jariah dan solat cukup. Moga kita dimatikan dalam keadaan beriman dengan-Nya dan moga syurga milik kita. Sebelum tu, saya nak minta al-fatihahkan buat kedua-dua arwah ni moga mereka ditempatkan dikalangan orang yg beriman.

2) Susahnya nak dapat duit - Start last year bulan 7 aku dah start kerja. And yes dalam jangka bulan 7 sampai bulan ni (tahun ni) 3x aku tukaq kerja. First, aku x dapat kerja dengan course aku tapi gaji memang masyuk, aku berhenti sebab gangguan makhluk halus dkt tmpt kerja. Tempat kedua aku try gaji sikit tapi kena dgn course aku ambil. Tapi tu lah rezeki tak lama, 3 bulan aku berhenti kerja. Masa aku kerja second job ni lah aku baru tau betapa susahnya nak cari duit and betapa senangnya duit hg nak habis sekelip mata. Aku pernah menangis mengadu kat parents aku yg gaji aku x cukup sampai mogok x nak convo sebab banyak nak pakai duit. Tapi kasih sayang parents depa banyak sponser barang-2 and bayaran aku nak convo. Moga Allah melindungi mereka dan merahmati mereka Aamiin. And lastly, alhamdulillah aku dengan job baru. Yang bestnya kerja dekat ( depan rumah ) bos pun baik anak bos pun baik and sini banyak pengalaman aku dapat. Buat x-ray mesti ada hari-2 ada x-ray boleh dikatakan and sini bnyk jumpa case pelik and menarik. Aku bersyukur sbb Allah bg aku jalan And aku percaya Allah adalah sebaik baik perancang. Moga aku sentiasa dimurahkan rezeki aamiin.

3) Kawan Baik - Bila makin meningkat usia, makin lama makin aku rasa uqwah yg terjalin semakin renggang. Kalau mesra pun bermesra dekat laman sosial. Tak pernah bersemuka tapi masih contact each other. Kenkadang nama "kawan baik" tapi tak rasa mcm baik pun sebab kenkadang rasa malas nak spend time together nak lepak sekali kan? Mungkin sebab faktor sibuk and penat. Masa belajar, busy belajar and skrg masa dah kerja busy kerja sampai nak spend time dgn member pun susah. And lagi satu, kita boleh tgk perjalanan persahabatan kita, kita boleh menilai mana permata mana kaca.

4) Bersedekah - Bukan nak riak sekadar perkongsian. Aku pernah dapat gaji mcm aku dapat skrg and before ni. Aku nak compare. Masa sebelum ni gaji aku sebanyak "dot dot dot" masa sebulan tu aku tak bersedekah langsung *tak terfikir* and aku spend duit mcm gegila. Bila datang hujung bulan mula pokai, tunggu gaji next month pula masuk. Rasa mcm tak puas sebab mana pergi semua duit gaji? Tapi bulan ni bila dapat gaji 2x bersedekah *SAYA ULANG SEKADAR PERKONGSIAN BUKAN RIAK YE* Aku nampak dengan jelas perbezaan dia. Aku rasa mcm tak ada duit, tapi duit tu sentiasa mencukupi. Aku tak tau nak describe macam mana rasa benda tu. Tapi benarlah kata orang. Kita ni dalam memberi, tanpa kita sedar Allah bantu kita. Dalam bentuk yg kita tak nampak tapi kita boleh rasa kata dia tolong kita. Maka dgn itu kalian, bila dapat gaji bersedekahlah supaya pintu rezeki kita sentiasa terbuka and dimurahkan rezeki :)

No comments:

Post a Comment