Being a radiographer


Hello guys , lama nya tak update pasal diri sendiri .So lately ni rasa mcm nak berkongsi perasaan / cerita pasai life study ni . 1st of all for those yg tak tau sis study course apa , let me explain to u guys . Alhamdulillah rezeki & ni jalan yg Allah tentukan utk insan bernama Wiwi haha . Sis actually tak dpt tawaran masuk Uitm kecewa dia toksah kata memang tahap kecewa dia high gila . Alhamdulillah rezeki nak dpt study course diploma in medical imaging @ diploma in radiography . Memula memang lah tak berkenan sbb kita pun xtau apa course ni kan , lepas belek punya belek information kat dlm google ni ( thanks la for those yg ada update blog pasai course ni ) , dari situ lah baru mcm celik mata mcm "wah okay gak dpt course ni" . Actually before spm cita cita nak jadi physio dgn harapan nak buka kedai mengurut utk muslimah tapi hajat tak kesampaian. Mungkin tadak rezeki hahahaha.

Mula-2 masuk memang sumpah blur gila , dengan amek subject anatomy . 2 sem belajar anatomy sbb course ni mmg perlukan anatomy pun . Ahh , for those yg xtau apa tu actual meaning of "medical imaging" ni , actually it's about xray . So benda 1st kalau fikir xray mesti pasai tulang kan . So that's why lah kitorang kena study anatomy . Memula aku masuk , aku ingtkan nnti kalau aku kerja , aku kerja 1 tempat then tak pergi mana . Just duduk dlm department xray tu . ( masa sem 1-2 ) . Pemikiran kolot lah time tu hahaha . Lepas sem 3 dah start posting , baru aku tau yg kami bkn just stay dlm department , kami boleh g melawat kawasan hahaha i mean melawat wad utk xray orang . That one kita panggil "portable@mobile" . Sebab masa sem 3 kami posting kat district so tak banyak benda i mean dari segi kemudahan yg ada time tu . Time tu just general xray & mobile je .

Lepas masuk sem 4 , sepatutnya still district tapi aku terlepas g Hospital Kulim . That time bertambah lah ilmu yg ada kat aku & baru aku tau yg kitorang boleh masuk bilik OT ( operation theater ) . Jadi radiographer ni bnyk tmpt kita boleh pergi . I memang sarankan for those yg nk further study , boleh lah try masuk course ni , sumpah memang tak menyesal . Start masuk Hospital Kulim aku study pasai CT SCAN . And now alhamdulillah dah sem 5 , dpt rezeki praktikal kat Hospital Bainun ( Ipoh ) ,currently mmg tgh posting dkt sini , dah sebulan dah insyaallah tinggal lagi sebulan then dah masuk final year.

Pengalaman paling best skrg lah . Kemudahan semua ada , lengkap . Alhamdulillah mmg rezeki nak dpt sini hahaha . Secara rawak la sis boleh ckp yg jadi radiographer awak boleh kerja kat general xray , ot , MRI , CT Scan , Bilik Fluoro , Bilik ICL ( ANGIO ) semua boleh masuk . Memang seronok . Niat di hati cuma nak berkongsi pengalaman and perasaan suka bila dpt course ni. Okaylah hilang pula idea nak mengarang ayat . Have fun semua assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment